feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Jangan lupa lirik

Satu lagi rancangan menarik dan kreatif oleh idola hiburan tidak asing tanahair kita, Hj Aznil Nawawi. Rancangan ini memang best, menghiburkan tidak kurang mencuit hati para penonton yang menggemarinya. Pelbagai aksi dan telatah para peserta yang dapat dilihat, tidak kurang juga ragam para penonton yang asyik mengikuti perkembangan rancangn ini. Semuanya penuh dengan warna warni gelagat-gelagat manusia yang fitrahnya suka dengan hiburan. Hanya dengan melirik lagu, seorang peserta yang mungkin hanya ada spm sahaja, bekerja sebagai mat despatch sahaja mampu menjadi jutawan. Kalau tidak jutawan pun, dapat la juga duit dengan hanya bermodalkan air liur dan memori terhadap lirik lagu. Suara bukan sandaran kemenangan, tapi yang penting lirik kena tepat, sepatah pun jangan silap.

Pengalaman aku tentang mengingat lagu mengimbau masa aku kecik-kecik dulu. Masa tu baru sekolah rendah. Memang aku dan adik beradik lain dahsyat bab ingat lagu ni, siap terpekik terlolong dalam kereta menyanyi. Bila dah besar sikit, memang aku tengok orang-orang pandai ni, salah satu perangai diorang kuat nyanyi (hafal lirik siap) ** orang tu termasuk la aku.. he he.. jangan mare semua.. Tapi itu realiti antara yang aku perhatikan, namun tidak semestinya begitu. Jadi yang nak dikata kat sini terkait dengan rancangan aznil tu, memang bagus jugaklah amalan menyanyi sambil mengingati lirik lagu ** yang asli ye, bukan ikut sedap mulut je (masa kecik dulu, siap marah atau tegur kalau tersilap lirik).

Sebenar-benarnya, aku tersentuh dengan rancangan ini sebab tajuk rancangan ini "jangan lupa lirik", kalau lupa kalah / tewas / tak dapat duit / malu / tak yakin dengan jawapan dan diri sendiri dan lain-lain. Tajuk ni seakan-akan suatu nasihat atau pesan. Yang jadi besarnya aku terkesan kat sini ialah bila lirik tu aku suka untuk kaitkan dengan ayat-ayat Allah ataupun hadis-hadis rasulullah. MasyaAllah, kan bagus ramai yang nampak benda ni, sibuknya orang menghafal lirik lagu nak jadi jutawan, tapi tak ramai yangg sibuk nak dapat syurga Allah dengan menghafal lirik-lirik dalam kitab Allah. Subhanallah, indahnya pandangan yang Allah ilhamkan ni. Jadi, kalau orang islam lupa lirik sendiri, memang susah nak kaya, memang susah nak menang, memang susah susah susah je je la orang islam..

Astaghfirullahal 'azim.. atas kealpaan hamba-hamba mu ini, moga kami terus diberkati atas ilham, petunjuk yang Engkau kurniai. Amin.. Mari sesama kita ingat " JANGAN LUPA LIRIK "




0 comments:

Post a Comment