feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

H1N1

Labels: ,

Topik ini antara yang paling hangat dikatakan sekarang ini. Ancaman H1N1 ini menjadi igauan kepada semua lapisan masyarakat apabila peningkatan kesnya semakin menjadi-jadi. Sehingga hari ini sahaja di malaysia, sebanyak 4225 kes telah dilaporkan dengan 184 daripadanya mendapatkan rawatan di hospital, 33kes di ICU dan 64 daripadanya adalah kes kematian. Sementara di peringkat global, menurut data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mencatatkan sebanyak 177,457 kes dengan 1462 kes daripadanya melibatkan kematian. Jumlah tertinggi kes setakat ini adalah di Amerika iaitu sebanyak 102905 kes dengan 1274 darinya adalah kes kematian. Rekod ini disusuli oleh Eropah sebanyak lebih 32000 kes dilaporkan dengan hanya 53 kes kematian. Kawasan yang terendah menghadapi anacaman ini setakat ini adalah di bahagian Afrika iaitu sebanyak 591 kes dilaporkan.

Walaupun wabak selsema babi atau Influenza A (H1N1) ini menampakkan penyebaran yang sangat cepat dan meluas, namun kes ini masih lagi diklasifikasikan sebagai keterukan yang sederhana "moderate severity" oleh sebab kes-kes yang dilaporkan telah sembuh mencatatkan jumlah dan peratusan yang sangat tinggi hatta terdapat kes penyembuhan tanpa sebarang rawatan biasanya dalam tempoh seminggu daripada mulanya dijangkit

Antara pesanan-pesanan yang diingatkan oleh kerajaan untuk mencegah dari dijangkiti adalah dengan memakai topeng muka, sentiasa menjaga kebersihan diri terutamanya dengan kerap mencuci tangan dan mengelakkan aktiviti sosial. Selain itu beberapa hospital telah dilantik untuk menjalankan ujian pengesahan H1N1 selain dengan memperketatkan kawalan disempadan seperti di lapangan-lpangan terbang. Sekolah-sekolah atau institusi pengajian yang di 'serang' oleh organisma seni juga ditutup untuk tempoh tertentu sekiranya terdapat bebereapa kes yang disahkan.

Walaupun kelihatan tindakan telah diambil, namun respon yang dilihat atau didengari daripada beberapa orang kenalan mendapati suatu yang mengelirukan dan tidak jelas terutama bagi pesakit-pesakit yang mengalami simptom dan ingin buat pemeriksaan. Tidak mahu bercerita panjang tentang perkara tersebut, cuma kesimpulannya di sini dapat digariskan : tindakan yang diambil tidak seiring dengan seriusnya penularan wabak ini, atau rakyat perlu lebih difahamkan lagi tentang H1N1 ini dengan lebih komprehensif.

Satu yang saya nampak terlupa untuk dipesan kepada rakyat jelata dalam menghadapi musuh yang tak kelihatan dek mata kasar ini, adalah untuk meninggikan status pertahanan diri. Ini yang tak dipesan! Dari fakta yang dipetik dari laman web WHO berbunyi " This pandemic is currently referred to as of “moderate” severity, with the overwhelming majority of patients recovering, even without medical treatment, within a week of the onset of symptoms." menunjukkan dengan sistem imun yang kuat, badan mampu melawan virus ini sehingga kembali sembuh walaupunn tidak mendapatkan rawatan secara rasmi (rawat diri sendiri). Fakta ini juga disokong oleh pengalaman diri saya sendiri telah mengalami simptom denggi tapi tidak pergi mendapatkan rawatan di hospital. Rawatannya minum air kosong sebanyak-banyaknya dan makan sup ketam. Alhamdulillah, sembuh.

Jadi, pesan saya, marilah kita sama-sama mengambilkan satu lagi tindakan dalam menangani isu 'makhluk halus' ini dengan MENGUATKAN TUBUH BADAN! Cara-caranya ada banyak, antaranya adalah pemakanan. Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran terutamanya yang sering dikaitkan dengan penyembuhan (belum disahkan secara saintifik) contohnya minum air kelapa, makan epal hijau. Selain daripada itu, mengambil supplemen seperti pil bawang putih, spirulina, proviton (multivitamin + ginseng). Selain itu, mengamalkan pemakanan madu juga baik untuk meningkatkan sistem pertahanan tubuh. Untuk meningkatkan sistem perkumuhan (membuang benda-benda tidak elok dalam badan) eloklah dengan cara mengamalkan minum air kosong (air ro terbaik) dengan sebanyak dan sekerap yang mungkin. Tidak mengapa kalau selalu ke tandas. Disamping pemakanan, senaman yang kerap dan konsisten juga dapat membantu menguatkan daya tahan badan. Jangan lupa yang terpenting, kekuatan mental dengan mengamalkan amalan-amalan solat, mengaji, zikir-zikir harian dan sentiasa berdoa agar selalu dalam keadaan yang salam. Allahumma antas salam, wailaika ya'udussalam..

Pesan ini tidak dipesan kepada ramai warga kita, maka pesan-pesankanlah moga manfa'at. Selamat Bertindak.. bukan untuk H1N1 sahaja, untuk terus-terus diamalkan. salam.




0 comments:

Post a Comment