feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Adun dun dun..(don't)

Hari ini terpampang dalam suratkhabar tajuk utamanya mengenai ADUN kawasan Lunas, Mohd Radzi Salleh mengumumkan keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) seterusnya mengumumkan diri sebagai wakil rakyat bebas dan melepaskan semua jawatan-jawatan dalam parti. Manakala jawatannya sebagai Exco Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Tenaga Manusia negeri tidak dilepaskan.
Aku bukanlah orang yang arif sangat tentang hal-hal politik ni, bukan juga coretan ini untuk menunjuk sokongan kepada mana-mana pihak, tetapi lebih kepada persepsi diri dari kacamata umum tentang kaedah perlaksanaan kepimpinan demokrasi yang berlaku di negara kita. Kita mulakan dengan kaedah pemilihan pimpinan satu-satu kawasan melalui pilihanraya. Yang bertanding adalah si pulan bin si pulan atas nama parti sekian-sekian. Satu persoalan yang ada dibenak minda aku ialah si pulan bin si pulan bertanding itu mewakili siapa? diri diakah? atau partinya kah? Bila dia menang bertanding, adakah dia menang secara individu, ataupun kemenangan bersama atau lebih tepatnya kemenangan parti yang diwakilinya?
Disebabkan ada kisah yang terdekat, kita khususkan soalan tersebut agar lebih terang kefahamannya, apabila Mohd Radzi Salleh menang di Lunas, adakah dia menang secara peribadi? atau PKR yang menang? Adakah apabila dia keluar parti, dia layak lagi duduk di mimbar amir ADUN Lunas?
Kalau secara perundangannya, dia mewakili dirinya sendiri, aku tak setuju dan berprinsip ada kesilapan disitu, garisan pertimbangannya bengkang-bengkok, tidak segak! Kalau dia bertanding atas platform PKR, kemenangan dia sepatutnya dimiliki PKR, kerusi yang diduduki itu kerusi PKR, bukan dirinya, maka kalau dia keluar parti, dia seharusnya tidak layak lagi duduk di situ, sebab yang menang kerusi itu adalah PKR bukan dirinya. Bukankah begitu pertimbangan yang lebih rasional? yang lebih bertamadun?
Aku bukanlah arif tentang hal ini, tapi aku punya persepsi yang bercanggah dengan apa yang aku lihat, kalian bagaimana? Mungkin juga kalian ada persepsi yang lebih baik dari aku. Tapi, itulah coretan aku. Ilham aku yang lemah dan kerdil ini. Sistem yang berlaku sekarang ini pada aku mencipta manusia-manusia individualistik yang sanggup mengenepikan kepentingan bersama demi kepentingan peribadi, sanggup membelakangkan sahabat, demi menyelamatkan diri sendiri dan lain-lain sikap kacang lupakan kulit. Kalau diperingkat kepimpinan dicetak sedemikian rupa, begitulah juga cerminan sistem pembentukan sumber daya insan kita diconteng dengan warna pendidikan individualisme. Slogan yang dilaungkan cukup indah SATU MALAYSIA, menggambarkan kesatupaduan, bekerjasama tidak mengenal bangsa, namun hakikatnya rakyatnya diukir dengan SENI BINA INDIVIDUALISME secara berleluasa.
Itulah catatan minda yang telah datang sebelum ini lagi, kini ditulis untuk fikiran bersama, generasi-generasi yang bakal meneruskan hidupnya di muka bumi Allah yang sangat indah ini. Tentu yang terbaik adalah dari Tuhan Pencipta kita juga, dari Dia kita datang, kepada Dia kita kembali.. Kita kembalikan segala urusankita kepada Dia. Mari sama-sama kita referensikan diri kita kepada ayat-ayat Nya

"Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?" (5:50)

"Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya." (4:60)




0 comments:

Post a Comment